Saturday, December 24, 2011

Sayang Anda Semua!

Sehingga hari ini aku seolah-olah tidak tahu apa yang aku mahu dalam hidup. Mungkin hubungan aku dengan Dia sudah semakin jauh. Ya Allah ampunkan dosa-dosaku. Bantulah hambaMu ini mencari keredhaanMu..

Rakan-rakan sekerja yang rapat di sekilingku juga sudah semakin jauh dari segi geografi dan secara tidak langsung hubungan persahabatan juga menjadi longgar. Ketika ini aku sangat rindu pada rakan-rakan masa di Kolej Islam dulu. Hafizs, Julia, Zai, kakak-kakak kesayanganku Rozlina, Nuryakizah, Sis Enie, Sis Aishah, Sis Shima, Sis Norhamni, Sis Zahariah, Sis Linda, Cik Nur, Hjh Rohana, Sis Anne, Sis Fazlin dan lain-lain. Kesibukan kerja juga adalah salah satu faktor menjauhkan lagi hubungan itu. Sekarang ni aku bertuah kerana dapat bekerja semula dengan Sis Mama. Kadang kala kami sama-sama mengembalikan dan berkongsi kenangan itu. Tapi sebenarnya aku masih ada seorang kawan yang sangat aku rindui. Tak tertulis untuk menerangkan siapa orangnya. Biarlah ia tertanam dalam hati ini. Mudahan Allah sentiasa membahagiakannya. Aku juga sangat rindu kepada ibu angkatku. Tak sabar nak berjumpa dengannya. Banyak sangat yang aku nak kongsikan dengan dia.

Sekarang ni aku rasa aku mudah emosi terhadap perkara-perkara yang berlaku di sekelilingku, keluarga dan juga rakan-rakan. Aku juga rasa aku ni bukanlah seorang yang menyenangkan orang. Walaubagaimanapun aku cuba setakat mana daya aku untuk menyenangkan mereka. Tapi mungkin juga masih ada sikap-sikap aku yang tidak menyenangkan. Maaf banyak-banyak kepada sesiapa yang mempunyai rasa tidak puas hati terhadap aku. Kadang kala saya tersepit di tengah-tengah. Jadi 1 keputusan perlu saya buat. Mungkin pada 1 pihak memberikan kegembiraan, manakala 1 pihak lagi mendapat kesedihan. Maaf banyak-banyak.

Buat masa ini juga aku masih lagi cuba menyesuaikan diri dengan lokasi bertugas yang baru. Aku masih lagi bersikap positif dalam apa juga keadaan. Aku cuba menghindarkan diri dari khabar-khabar negatif orang terhadap rakan-rakan sekerjaku. Apa yang penting aku dapat melaksanakan kerja dengan cemerlang dan sedaya upaya menunjukkan kemampuan aku yang sebenar. Bagaimanapun aku gembira kerana aku 'bertugas' semula setelah hampir setahun macam tak bekerja. Keputusan aku sangat tepat dan aku telah berada di landasan yang betul sekarang. Terima kasih kepada bos-bos aku yang amat memikirkan prospek kerjaya aku dan percaya kepada kebolehan aku. Alhamdulillah, bos-bos mempunyai tanggapan yang baik terhadapku. Mudahan mereka senang bekerja dengan aku dan sama-sama membantu aku bagi meningkatkat lagi prestasi kerja. Ameen..

Monday, November 14, 2011

Inspirasi Kawan-kawan Sekolah

SPM bermula hari ini.. Teringat 15 tahun dulu, zaman aku ambil SPM. Memang seram sejuk dibuatnya. Tapi dalam 15 tahun selepas SPM tu ada lagi waktu-waktu seram lain iaitu masa ambil ujian memandu. Pehh.. memang lagi seram. Hehe.. sedikit pengalaman hidup aku. Apa pun diharapkan adik-adik yang menduduki peperiksaan SPM tu janganlah terlalu gabra & takut. Anggap ia seperti peperiksaan biasa. Apa yang telah diusahakan pasti ada hasil yang menanti. 

Bercerita tentang SPM ni. Aku antara yang berjaya ke menara gading. Tapi bukan aku nak bercerita tentang kisah aku di universiti. Kali ini aku ingin bercerita tentang rakan-rakan sebaya aku yang belajar setakat SPM sahaja.

Sebenarnya, berjaya dalam peperiksaan dengan cemerlang bukanlah kayu pengukur kejayaan seseorang. Jadi walaupun gagal dalam peperiksaan SPM sekali pun bukanlah anda telah gagal. Ia cuma mengukur sejauh mana kita memahami apa yang diajar oleh cikgu di sekolah. Walaupun aku ni dianggap berjaya oleh rakan-rakan yang belajar sampai habis sekolah sahaja tapi aku tidak berfikiran begitu. Pada aku belajar sampai ke menara gading tu adalah satu kelebihan sahaja. Kalau belajar tinggi-tinggi tapi ilmu tu tak digunakan pun tak berguna juga. Yang aku nampak ramai di antara lepasan universiti ni menganggap dia pandai. Tu la silap kebanyakkan mereka. Apa yang penting di sini ialah apa yang anda belajar dan bagaimana ia digunakan dalam kehidupan. Tidak kiralah di mana sekali pun kita memperoleh ilmu itu.

Aku sangat kagum dengan rakan-rakan aku yang belajar tidak setinggi mana (maksud aku ialah yang tidak ke mana-mana institusi pengajian tinggi). Mereka pada hari ini telah membuktikan mereka berjaya. Malah pada aku mereka lebih berjaya daripada aku. Mereka bangkit dari kesilapan lalu dan terus berusaha untuk maju. Lebih-lebih lagi mereka yang di dalam dunia usahawan. Pengalaman susah senang mereka adalah tidak ternilai. Yang itulah yang ingin sangat aku belajar daripada mereka. Harap-harap dapat kita berkongsi pengalaman masa ke China nanti. Haaa... pengalaman ke China ini pastinya pengalaman aku yang lebih daripada mereka dan aku sangat suka untuk berkongsi dengan mereka. Mudah-mudahan kita semua akan sama-sama berjaya dalam bidang perniagaan masing-masing. Sesungguhnya cabaran 9/10 rezeki daripada bidang perniagaan ini akan sama-sama kita harungi dan tempuh. Dan yang penting jangan lupa untuk banyak memohon daripadaNya.

Selamat berjaya semua dalam bidang masing-masing.. 

Tuesday, October 25, 2011

Kembali Ke Trek

Lama rasanya tidak mengemaskini blog ni. Kali ini aku nak berkongsi tentang laluan kerjaya aku sebenarnya. Aku bermula di KPYPJ ni sejak 2001 lagi sebagai pensyarah. Selepas 3 tahun aku mengajar, aku teringin pula untuk mencuba tugas-tugas lain pula. Aku memohon untuk jawatan pegawai grafik. Memang bos aku pada masa itu, Hjh. Rohana tidak melepaskan aku lagi disebabkan loading mengajar yang masih tinggi. Selepas 5 tahun barulah aku dapat keluar dari bidang mengajar ni. Itupun disebabkan kolej tempat aku mengajar tersebut terpaksa berpindah lokasi. Jadi aku juga dapat bertukar kolej dan juga bidang tugas. Kali ini tugas pegawai aku bermula di bidang pemasaran kolej. Aduhhh.. bukan bidangku.

Dipendekkan cerita akhirnya aku dapat juga jawatan sebagai pegawai grafik merangkap pegawai pentadbiran & kewangan bahagian percetakan KPYPJ (cetak) ni. Peh.. banyak betul jawatan aku ni. Keje pun banyak beb. Tapi cool je di sini. Aku dapat berkhidmat di situ selama lebih kurang 4 tahun je. Dalam masa 4 tahun tu aku ni selalu dipohon oleh beberapa bahagian lain. Tapi bos aku di cetak, En. Azizan memang tidak boleh melepaskan aku sehinggalah cetak ni boleh diuruskan tanpa aku. Macam bagus sangat le aku ni bunyinya. Takdelah sehebat mana, cuma yang penting tangunggjawab mesti diselesaikan walau macam mana cara sekalipun. Apa yang penting semua beres. Lepas 4 tahun tu, barulah bos aku terpaksa juga lepaskan aku kerana memikirkan prospek kerjaya aku di bidang IT. Aku nak buat apa selain terima sahaja dengan hati terbuka. Syukran kerana ada bos memikirkan kerjaya dan masa depan aku. (Tapi aku bukan gila pangkat ye..)

Bila sampai di tempat baru ni iaitu ibupejabat, aku di tempat yang betul cuma ada 2 bos iaitu pentadbiran & korporat. Pening yek ada dua bos ni. Pendekkan lagi cerita, akhirnya jadi 1 bos semula. Tapi dalam bidang  korporat & PR pula. Memang lari dari bidang akulah. Tak sampai setahun aku dilamar pula oleh bahagian akademik & penyelidikan. Syukurlah kerana aku kembali ke bidang yang sepatutnya iaitu sebagai webmaster. Terima kasih kepada pihak pengurusan kerana bawa saya ke jalan yang benar. Hehe.. macam ada buat jahat pula bunyinya. 

Apapun aku akan melaksanakan kerja-kerja yang sudah dipertanggungjawabkan dengan sebaiknya. Harap tempat baru ni beri semangat baru. Sedikit sebanyak rasa tercabar juga kerana dah lama aku meninggalkan ilmu-ilmu berkaitan teknologi IT ni. Banyak yang perlu aku belajar & banyak juga kerja aku selepas ini kerana nak memperbaiki apa yang dirasakan kurang elok.


Thursday, September 29, 2011

Momentum Berterusan

Syawal telah berlalu.. Alhamdulillah segala perancangan telah berjalan dengan baik. Rezeki juga tidak putus-putus sehingga hari ini. Syukur sangat.

Selepas ini, projek seterusnya ialah meninjau-ninjau peluang bisnes di Bandung, Indonesia pula. Tak sabar untuk lihat apa yang ada di sana yang boleh diniagakan di Malaysia ini.

Tahun depan pula, insya alllah jika tiada aral melintang & panjang umur aku akan ke China lagi dan juga ingin bersama-sama keluarga menunaikan umrah. Mudah-mudahan tercapailah hajat.

Apapun, aku kena sentiasa berada dalam kesederhanaan. Rezeki yang tidak seberapa tu sudah pasti akan dikongsikan kepada yang memerlukannya. Mudah-mudahan aku sekeluraga sentiasa mendapat rahmatNya. Ameen. Begitu juga untuk anda semua. Sama-sama kita berusaha menjadikan hari-hari kita adalah yang terbaik. Insya allah kita di dalam golongan orang-orang yang berjaya.

Teruskan usaha anda!

Wednesday, August 17, 2011

Persiapan Aidilfitri

Diam tak diam dah setengah bulan kita berpuasa (aku je yg x cukup.. dh cuti dh..). Bila dah masuk minggu ke 3 puasa ni, pastinya masing-masing dah sibuk dengan persiapan raya. Tahun ni aku tidak dapat menyiapkan persiapan raya sebelum Ramadhan. Perlu lagi perancangan lebih rapi untuk tahun depan.. insya allah jika panjang umur.

Baju-baju raya semua dah selesai. Tinggal baju yang ditempah siap je. (ni tak tahulah kalo terbeli baju-baju yang berkenan nanti). Shopping memanjang je aku ni.. Hikhik..

Tinggal 2 weekend je lagi ni. Dinding rumah aku belum cat lagi. Nak buat 'feature wall' baru. Nampaknya minggu ni la aku kene kerjakan dinding rumah aku tu. Baru ada style.. Cewah!

Tikar pun aku lom gantikan lagi. Ingat nak cari karpet. Lom jumpa yang berkenan. Hari tu gi KL sampai tawaf 10 kali tapi aku tak singgah beli pun.. Hmmm.. Murah tu. Karpet yang sama jenis kalau di JB ni harganya RM300-400 la. Kat KL baru RM200-300 je. Jumpa nanti yang berkenan aku belilah. Kalau tak, tikar lama akan kujadikan baru. Wahh, ada projek baik ni.

Raya, raya.. Orang perempuan ni memang macam-macam nak beli. Bagi duit bape banyak pun boleh habis. Hehe..

Belanja-belanja jugak. Tapi kenelah beringat. Kenelah berjimat jugak. Menyimpan tu wajib. Akan datang tak tau apa akan jadi. Sediakan payung sebelum hujan.

Apapun, aku jemputlah semua kawan-kawan dan saudara mara datang ke rumah. Macam biasa.. rumah terbuka setiap masa. Bukan hari raya pun dijemput datang ke rumah.

Selamat menjalani ibadah puasa & selamat menyambut Hari Raya!

Wednesday, August 10, 2011

Ramadhan Kali Ini

Alhamdulillah dapat lagi aku menempuh bulan Ramadhan yang dinanti pada tahun ini. Seperti tahun-tahun sebelum ini semangat untuk beramal & beribadah sangat tinggi. Bagaimanapun aku rasa ia masih lagi berada pada tahap paling rendah. Tetapi bershukur juga bila dapat jumpa semula Ramadhan ni. Mula semula untuk mengingatiNya lebih kerap lagi. Mudah-mudahan ia menjadi momentum untuk peningkatan ibadah & amalan untuk bulan-bulan mendatang. Ameen..

Tahun lepas aku berpuasa bersama suami dan berbuka bersama-sama si Abang Long, Najmi Hadif. Tahun ini pula, aku dapat berbuka dengan 2 orang anak dah. Meriahlah sikit bila dah ada si Adik, Najma Nayli. Tidak lama lagi jika dipanjangkan umur mereka pula sudah boleh berpuasa dan berbuka besama-sama kami. Cepat masa berlalu.

Setakat hari ini, aku masih lagi belum mengunjungi mana-mana bazar Ramadhan pun. Alhamdulillah.. Rasa rajin pula nak masak hari-hari walaupun menunya tidaklah hebat macam di restoran atau hotel. Biasanya aku tidak mempunyai masalah untuk memikirkan apa nak masak kerana kawan-kawan di pejabat dari pagi dah pening dengan memikirkan apa nak masak. Bila petang mereka semua dah membuat keputusan untuk masak apa. Aku cuma ambil sahaja menu mereka (yang mana bahan-bahan masaknya ada di dapurku itu la). Hehe.. Beres..

Tahun ini, bertambah 1 lagi tapak bisnes aku bukak iaitu menjual baju kanak-kanak berjenama di Larkin Sentral (Terminal Bas Larkin). Bagaimanapun rakan kongsi aku yang banyak menguruskannya. Aku hanya tolong sikit-sikit aje. Terima kasih ye sahabat.. Jangan marah tau.
Mudah-mudahan bisnes yang baru diceburi ini dapat berkembang cepat.

Bercerita tentang Larkin Sentral ni, sudah bertahun aku tidak datang ke situ. Dah bertambah cantik rupanya. Banyak dah berubah & lain dah suasananya. Syabaslah untuk pihak yang menguruskan terminal bas ni. Semoga lebih ramai pengunjung ke situ.

Buat kawan-kawan semua, kalau pening nak mencari baju anak-anak untuk raya ini jemputlah datang ke kedai kami (berhadapan dengan Cosway - tingkat 1). Selamat bershopping..


Friday, July 29, 2011

Bacaan Untuk Amalan

Sudah sekian lama aku tidak membeli bahan-bahan bacaan untuk menambah pengetahuan. Semalam aku berkesempatan untuk ke kedai buku yang pasti menjadi kunjunganku apabila ke Plaza Angsana. Pastinya En. Pahmi akan membeli komik. Kalau masa kami bercinta dulu pastinya akan ada satu buku ilmiah sekurang-kurangnya akan dibeli. Buku mungkin berkisar tentang agama, motivasi, bisnes, pelaburan & teknologi.

Semalam aku dapat membeli buku berkaitan kamera DSLR dan En. Pahmi membeli komik dan juga 1 buku yang aku sangat menarik perhatian aku. Buku itu berkisar tentang Ayat Seribu Dinar. Kandungannnya berkisar tentang sejarah mendapat nama 'Ayat Seribu Dinar" & kelebihan amalannya (tak habis baca lagi ni..). Terdapat juga doa-doa lain untuk murah rezki.

Buku-buku agama di rumah tu pun aku dah letakkan di rak kitab-kitab dalam bilik solat kami. Mudahlah untuk dibaca nanti selepas habis solat.

Cuma ada 1 lagi buku yang aku cari iaitu buku berkenaan amalan untuk Umrah nanti. Masih belum jumpa buku yang betul-betul menarik aku untuk membacanya. Pastinya 1 buku dari sahabat merangkap rakan kongsiku akan ku pinjam nanti. Tak sabar untuk ke sana bersama keluarga tahun depan Insya Allah.

Mudah-mudahan aku lebih kuat untuk beribadah & mendekatkan diri denganNya.





Friday, July 15, 2011

Tak Beli Rugi, Beli Pun Rugi

Ni gara-gara kes tertengok MPV kat S'MART JB 3 hari lepas. Hampeh betul cina jual kereta ni. Baek punya ayat.. Nasiblah kuat iman lagi. MPV yang dimaksudkan ialah Chery Easter. Ala.. kereta buatan China tu. Kereta ni pada dasarnya memanglah berbaloi kalau dibeli. Apa taknya.. Harga baru RM80K. Tetapi dengan speks yang semacam kereta RM100K, ia sangatlah murah. Kualiti tak payah ceritalah. Setanding kereta-kereta import yang lain seperti keluaran Toyota & Honda yang biasanya orang-orang di Malaysia suka. Mentaliti kita terhadap barang China tak bagus memang harus disangkal.

Kalau ikut pengalaman aku yang dah ke China, aku boleh melabelkan China ni kuasa besar dalam ekonomi dunia & pakar dalam bab tiru meniru. Kualiti yang biasa orang kita labelkan 'barang murah' tu memang ada. Tapi kena ingat juga terdapat banyak barang berkualiti tinggi yang memang dibuat di sana. Senang cerita kualiti 0 hingga 100% original la.

Balik semula kepada cerita Chery tu, spesifikasi yang buat aku dan suami terpikat tu ialah ia mempunyai sunroof, 2000cc, gear auto & manual, auto cruise, airbag, mode gear reverse yang boleh mengukur jarak belakang kereta dengan objek terdekat, luas walaupun mempunyai 7 tempat duduk, aircond di setiap baris tempat duduk dan yang memang cina ni buat kami hampir terbeli ialah dia bagi kami full aksesori termasuk lcd screen, tinted, petrol & full loan lagi.. Ishh.. memang mampu nak belilah.

Tapi apakan daya, memandangkan hajat kami sekuluarga ingin menunaikan umrah tahun depan dan kami lebih mementingkan simpanan duit dan juga yang penting dapat beli silver/gold setiap bulan, makanya terpaksalah nafsu kami tu diketepikan dulu. Dahulukan yang afdal.

Tak apalah rezeki sentiasa ada. Yang penting aku nak mempertingkatkan amalan dan ibadah yang dah tak seberapa aku buat. Niat yang baik pasti akan dibalas olehNya. Ameen..

Macam mana pun sasaran tetap ada, Estima pasti akan ku beli setelah selesai hajat kami menunaikan umrah. (Kalau dah nak beli estima tu, kenalah menambah anak.. hehe.. waduh..)


Harap kawan-kawan juga mendapat apa yang dihajati & sentiasa dirahmati serta dilindungi Allah.


Friday, June 17, 2011

Cerita Guangzhou Kali Ini

Alhamdulillah aku selamat kembali ke bumi Malaysia setelah berada di Guangzhou China selama 4 hari sejak 12 Jun lepas. Walaupun perancangan barang yang hendak dibeli lari, tetapi aku berpuas hati kerana semua kawan-kawan yang pergi dapat barang masing-masing. Pada trip kali ni juga aku pun akhirnya dapat naik Pearl River Cruise.


Pengalaman kali ini rasanya amat berharga. Macam-macam yang aku belajar. Almaklumlah trip tanpa agen. Semua perkara uruskan sendiri. Terima kasih kepada Ah Fong yang sanggup membantu kami sepanjang di GZ. Kepada Lim juga yang menguruskan barang-barang yang hendak dihantar ke Malaysia.


Betullah kata-kata "Belajarlah sampai Negeri China"... Seronok sangat.. dan banyak yang boleh kita pelajari dari China ini. Gaya hidup, cara kerja dan lain-lain. Sebab itu mereka sangat cepat membangun maju. Terima kasih juga banyak-banyak buat mummy Mardziah Hj Yahya di atas segala ilmu yang dicurahkan.


Kepada Dayat & Zalz, yang menhadapi dugaan di sana harap banyakkan sabar & redha di atas kehilangan handphone Blackberry & set pisau yang dirampas. Anggap Allah nak bagi rezki yang lebih besar selepas ini.


Kepada kawan-kawan di Malaysia harap maaf ye kalau ada yang tak berapa suka/berkenan dengan ole-ole yang diberi. Bajet pun ciput. Kene lebihkan dulu untuk bisnes. Harap dapat memahami. Mudah-mudahan ada rezki lebih di lain kali.


Alhamdulillah trip kali ini memang sangat berbaloi.


Antara gambar buat tatapan anda : (Lagi gambar di dalam Facebook | Norwati Malek.)


Aku & mummy Mardziah Yahya

Mummy & penjual perfume

Jurufoto kami

Suasana pagi sekitar Guangzhou

Naik Pearl River Cruise




Friday, June 10, 2011

Kembali Semula Ke Guangzhou, China



12-15 Jun ni aku akan kembali memborong buat kali ke-2 ke Guangzhou, China. Kali ini aku memborong secara bersendirian dengan geng-geng. Tidak guna agen. Kira sendirian berhad la. Tapi ada kawan di sana yang akan bantu kami. Harap-harap tiada masalah. Sasaran borong kali ini ialah baju-baju pula seperti blouse, jubah, baju kurung dll.

Oleh kerana jadual perjalanan aku yang susun, jadi antara tempat yang wajib kami pergi ialah Pearl River. Aku dan geng akan pergi naik cruise pada waktu malam kerana Pearl River memang terkenal dengan kecantikan lampu-lampu LED yang menghiasi seluruh kawasan tersebut. Cantik sangat. Aku akan paparkan gambar-gambar tu nanti Insya Allah.

Mudah-mudahan segala urusan akan dipermudahkanNya. Harap kawan-kawan dapat memaafkan segala dosa & kesalahanku. Halalkan makan dan minum. Takut apa-apa jadi. Doakan selamat pergi dan balik ye kawan-kawan.

Adios..

Wednesday, June 1, 2011

Siapa Sahabat Kita..

Saje entri kali ni aku tulis tajuk yang macam serius. Bukan apa.. Kadang-kadang ada terfikir begitu. Aku ni pun bukanlah semua orang suka. Yelah.. kita tak sesempurna mana kan.. Siap dah ada fan club 'Anti Anor' lagi. Kelass..

Berbalik cerita sahabat tadi, aku ni memang dah lama tak ada sahabat atau kawan rapatlah. Maksud aku sangat-sangat rapat yang boleh berkongsi apa saja cerita sedih, gembira, suka & duka. Dulu-dulu masa aku sekolah rendah memang aku ada kawan rapat. Tapi orang-orang yang aku rapat tu pasti akan di'rampas'. Maknanya orang-orang ni memang tak boleh tengok aku ni baik dengan sesiapa. Sejak tu aku memang dah tak ada sahabat atau kawan rapat ni. Aku lebih suka berkawan dengan semua orang. Tapi dalam masa yang sama akan memilih mana kawan yang memang boleh dibuat kawan. Buat masa ni klik pompuan aku adalah Zaidah, Erin, Shida, Adeq & Mami. Klik lelakinya Halim, Farhat & Napi (yang dah ke UniKL). Itu jelah yang serasi buat masa ini.

Masa aku di matrikulasi juga kes yang sama berlaku bila aku mula rapat dengan abang senior yang seorang ni (laki aku sekarang la.. hehe). Ada juga yang jeles kat aku ni. Tapi apekan daya. Akulah yang dapat.. Hehe.. Ayat berlagak a.k.a aku ngorat laki aku la senang cerita. Tapi nak malu apa. Kisah benar beb.. Hehe.. Kenangan dulu memanglah segar dalam ingatan ni. Seronok sangat masa tu.. Yelah.. zaman bercinta la katakan. Semuanya maniss belaka. Yang penting matlamat tercapai.

Masa bekerja pula, aku memang ada kawan baik ataupun dengan lebih tepat 'teman tapi mesra'. Seorang dah pun berhijrah ke tempat kerja lain, Fachak namanya. Kami kahwin pun tarikh yang selang seminggu sahaja. Masa bagi kad dulu ada yang ingat kami yang kahwin. Tapi pasangan yang berlainan. Kelakarlah. Kami ni masa dulu-dulu memang macam adik beradik. Jenis tak kisah punya orang.

Sekarang ni pun aku masih ada seorang lagi 'teman tapi mesra', Kaff namanya. Masa aku satu ofis dengan dia dulu kita orang ni memang selalu keluar sama. Masih ada juga orang ingat kita orang ni 'couple'. Tapi tak ada apa pun. Sekarang kami adalah bisnes partner jual shawl/tudung/aksesori muslimah di JUSCO. Mudah-mudahan persahabatan kami terus berkekalan.

Apa yang penting kat sini, kalau berkawan tu biarlah ikhlas. Kalau ada yang busuk hati, depan kata lain belakang kata lain tu buat-buatlah bertaubat. Tuhan tahu segalanya. Merugikan diri sendiri saja. Baik-baik muka lawa tapi jadi hodoh sebab berhati kotor. Renung-renungkan...


Thursday, May 19, 2011

Nak make over semua ni.. Part-1

Masa boring kat rumah minggu lepas, aku sempatlah ambil gambar-gambar di sekitar ruang tamu & ruang makan rumahku. Dok fikir macam mana nak buat ruang-ruang ni nampak lebih class.

Part-1 ni khas untuk ruang tamu & ruang makan. Rasanya aku patut beli satu pembahagi ruang (divider) untuk mengasingkan dua ruang ni. Perlu cari yang moden sedikit. Mungkin kene ke Cavenzi (situ je yang banyak skit design moden dengan kadar harga berpatutan).

Feature wall rasanya kekal (Kes malas nak mengecat)

Bunga ni beli gara-gara nak gayakan English kat dapur. Tak jadi sebab bukan jiwa aku.

Lampu diri kesayangan aku.

Langsir plak memang patut ditukar untuk
raya tahun ini. Nak cari 'night curtain' yang berbunga plak

Walaupun sifoo aku kata jangan letak langsir kat pintu-pintu bilik ni (khas untuk rumah yang tidak besar), tapi aku rasa nak juga letak langsir or srink curtain.

Ruang ni kekal rasanya.

Frame gambo Hadif tu akan ditukar kepada gambar Hadif-Nayli plak dengan saiz yang besar sedikit.

Lima frame ni juga akan ditukar kepada cermin besar.

Rak rotan ni tak tau nak letak mana. Lom ada tempat sesuai.

Ni rak kesayangan aku juga. (Beli kat bundle)

Bila dah tukar nanti, aku akan tunjukkan hasilnya.. Tunggu..


Monday, May 16, 2011

Hadif, Nayli & LEGO








Cuti minggu ini aku hanya menghabiskan masa bersama anak-anak di rumah. Snap gambo dia orang dan sudut-sudut rumah yang akan di make-over untuk raya nanti.


Dua minggu kebelakangan ini amat memenatkan; dengan macam-macam kerja & tanpa rehat. Sekadar tidur di malam hari untuk merehatkan badan. Kepala otak bagaimanapun masih dalam kepenatan dengan dibebani macam-macam perkara.


Apapun harap segala cabaran & kekusutan akan reda tidak lama lagi.

Tuesday, April 19, 2011

JB - Putrajaya - KL - JB

Wahh... lama sungguh tak kemaskini blog. Macam biasalah kalau dah lama tak masukkan entri baru tu antara sebab-sebab dan alasan yang paling 'hot' ialah 'sibuk'. Macam-macamlah sibuknya. Rutin harian memang sangat padat dari celik mata seawal 5.30 pagi hinggalah ke malam jam 11 lebih. Dapat rehat di rumah pun selepas jam 12 malam. Takpelah.. Nilah pengorbanan selagi masih bernyawa dan masih mampu untuk melaksanakan tanggungjawab. Yang penting tak 'stress'.

Minggu ni aku berkesempatan menyinggah ke Kuala Lumpur untuk menambah stok kiosk terutamanya pin-pin dan rantai tudung yang sudah 'kering'. Sejak balik dari China dua bulan lepas, aku dan rakan kongsi memang tak pernah turun ke KL. Di kesempatan mengikut ex-boss ke Putrajaya, aku dan Kaff mengambil peluang berbelanja stok.

Walaupun bertolak dari Johor Bahru agak lewat; jam 9.30 pagi, kami dapat juga menyempurnakan misi tersebut dalam jangka masa yang amat singkat. Kene keluar KL sebelum jam 5. Macam mana pun kami terperangkap juga dengan jam di KL sekitar jam 4.30 petang. Apa pun Alhamdulillah semuanya selamat & lancar.

Perjalanan pulang kami juga sangat bermakna kerana ex-boss berkongsi cara bagaimana menguruskan kewangan. Memang aku tabik pada boss la. Terima kasih banyak-banyak boss kerana mengingatkan aku semula. Kesimpulannya, tak perlulah aku nak buat kabinet dapur untuk dapur rumahku itu. Lagi pun aku bukan nak duduk lama di situ. Selagi bole memasak di dapur yang tak berapa nak lawo, 'ok la tu' (ala-ala saida).

Thursday, February 17, 2011

Rezki, Ujian & Keinsafan

Alhamdulillah.. Syukur yang amat kerana banyak perkara atau apa yang aku nak dalam hidup ni dapat satu persatu walaupun kadangkala aku tak fikir aku boleh dapatkannya dan walaupun hidup aku tidaklah bermula dengan kehidupan yang benar-benar hebat tapi apa yang diinginkan tu datang juga walaupun lambat. Ini juga yang aku takut kerana segala kesenangan dan rezeki demi rezeki yang diberi olehNya adalah ujian besar buatku. Aku tidak mahu lalai daripada mengingatiNya. Mudah-mudahan aku dapat melalui dan menerimanya dengan rasa kesyukuran dan dapat menyeimbangkan hal-hal dunia & akhirat.

Kadangkala Dia bagi nikmat kesenangan kepada kita tapi dalam masa yang sama juga Dia beri ujian kesusahan pula kepada ahli keluarga kita yang lain. "Ampunkan dosa-dosa kami Ya Allah..."

Sama-sama kita meneruskan kehidupan di dunia ini dan yang penting seimbang dunia & akhirat.

Monday, January 24, 2011

Entri Lama-lama

Dah lama aku nak masukkan dua entri ni.. Tapi disebabkan kerja-kerja harian yang sangat padat ia bertangguh hingga ke saat ini.

Entri 1: Sunat Najma Nayli

Jenuh mencari manalah klinik yang boleh sunatkan Nayli ni. Akhirnya jumpa juga di Klinik Penawar Taman Daya. Setelah ditentukan tarikh, Alhamdulillah dapat sunatkan Nayli pada 10 Zulhajjah 1431H | 16 Disember  2010 yang lalu. Mula-mula rasa cuak juga, maklumlah pertama kali. Tapi takde apa pun sebenarnya. Sikit je doktor "potong". Tidaklah potong, cuma dicalitkan dengan pisau je. Sempena sunat tu aku bagilah sedikit bubur merah putih untuk jiran-jiran & kawan-kawan.

Bubur merah putih

Nayli sebelum pergi Klinik Penawar

 Sian Nayli.. Masuk kereta je nangis.

Bedung dengan kain pelekat baba dia yang turun menurun dari atuk Pahmi.

Entri 2 : Jalan-jalan ke Zoo Johor

Hujung 2 minggu lepas, aku sekeluarga berkesempatanlah jalan-jalan melawat haiwan-haiwan di Zoo Johor. Ni kali ke-2 aku ke situ. Sebelum ni aku pergi dengan suami masa bujang-bujang beberapa tahun dulu. Banyak perubahan dah. Semakin baik. Kali ni kami dapat menyaksikan pertunjukan haiwan (enggang, nuri & arnab). Seronok jugalah. Cuma si abang Hadif ni takut-takut. Nak berdukung je la. Mana tak babanya tak larat. Tak habis melawat semua haiwan kat sana gara-gara tak larat nak dukung anak-anak. Lepas ni tunggu budak-budak ni besar sikitlah.

Hadif yang gembira sakan masa nak pergi.

 Nengok apalah si Hadif ni..

Si nuri.. apa ntah namanya.. lupa dah..

Si enggang yang bijak.. siap nak amik aiskrim yang budak tengah makan lagi.. Sian budak tu.. Nangis nak balik..

Antara gambar-gambar haiwan yang dah lama kami tak lihat :











Wednesday, January 19, 2011

Yang Asli.. Origins

Sudah lama aku tidak membeli set penjagaan kulit yang agak bagus. Sepanjang tahun lepas, aku hanya menggunakan produk susu kambing. Ok juga set tu. Cuma pada permulaannya aku mengalami krisis pemulihan. Keluar la jerawat-jerawat sehingga meninggalkan sedikit kesan parut. Sedih juga.. Ye la muka kan. Mesti la nak nampak bersih dan cantik. Bila dah ada kesan tu. Nampaklah sedikit cacat. Tahun ni pula aku membeli satu set penjagaan kulit untuk anti penuaan. Produk bernama Origins. Hehe.. kes tak nak nampak tua la ni. Muka pun aset juga tau.


Sudah beberapa hari aku menggunakannya, nampaknya mukaku lebih bersih dan segar. Alhamdulillah.. Sampaikan polis tak jadi saman masa dalam perjalanan pergi ke KL ahad lepas. Hehe.. Perasan la pulak. Berbaloi la membeli walaupun mahal sedikit.

Lepas ni nak beli pula M.A.C. Siapkan je la duitnya. JUSCO oh JUSCO.. banyaknya barang yang menjadi pilihan.